W działalności Izby wyróżnić można dwa poziomy działań:

  • świadczenie na rzecz naszych członków usług o charakterze informacyjnym, konsultacyjnym i szkoleniowym, a także usług o charakterze gospodarczym,
  • reprezentowanie interesów komunikacji miejskiej w stosunku do władz centralnych, poszczególnych resortów.

Głównymi celami działalności IGKM jest między innymi:

  • inicjowanie projektów regulacji prawnych w zakresie komunikacji miejskiej oraz ich opiniowanie
  • upowszechnianie najnowszych osiągnięć w zakresie komunikacji miejskiej, z uwzględnieniem problemów organizacyjnych, ekonomicznych i technicznych,
  • organizowanie wzajemnej współpracy członków Izby i wymiana informacji we wszystkich interesujących dziedzinach,
  • stwarzanie warunków do równoprawnej konkurencji pomiędzy przewoźnikami komunalnymi, prywatnymi i państwowymi,
  • stwarzanie warunków do wolnej ale uczciwej konkurencji wśród producentów taboru i innych oferentów usług dla komunikacji miejskiej,
  • prowadzenie bazy danych o komunikacji miejskiej w Polsce,
  • współpraca międzynarodowa.

Podstawowymi formami działań Izby są:

  • publikacje,
  • organizacja wszelkiego typu spotkań, konferencji i posiedzeń w tym także imprez o zasięgu ponad branżowym np.: Zjazdów Komunikacji Miejskiej,
  • konsultacje, opinie i ekspertyzy,
  • szkolenia.